S.I.T revolutionerade effektiviteten på Norfrig

Det är Norfrig som ser till att våra livsmedel hålls kylda på vägen mellan leverantörer, grossister och butiker. Sedan början av 1970-talet byggs det frys- och kylutrustning för transporter hos Österlensföretaget som huserar i rejäla lokaler med högt i tak. 

– Det här har betytt jättemycket för oss. Skulle vi såga för hand är det dagars jobb istället för en timme i SCM-maskinen.

VD, Martin Johansson

På Norfrig i Tomelilla har både arbetsmiljön och produktionstakten revolutionerats sedan S.I.T sålt och installerat två nya SCM-maskiner.

– Vi gör allt från skåp- och chassibyggnationer till kylmonteringar. Kunden får en komplett produkt när de handlar, säger Ingvar Mundt som är inköpschef på Norfrig.

Nyproduktion och en reparationsverkstad finns i Tomelilla. Dessutom finns två reparationsverkstäder i Malmö och Örebro.

Sedan 2016 är Norfrig en del av Inducore-koncernen och i och med det har kyltransportföretaget breddat produktionen. Just nu är de i övergångslandet från att tidigare ha köpt in själva skåpsmodulerna från en underleverantör mer än 50 mil från Tomelilla till att nu vara på väg mot att tillverka frysskåpen komplett på egen hand.
Bearbetningsutrustningen de nu har investerat i är en SCM Accord 25 och en SCM Routech Area.

”Den lilla maskinen”, SCM Accord 25, förbereder all isolering och skär till bitarna i rätt mått medan SCM Routech Area, ”den stora maskinen”, rensågar panelen och gör samtliga urtag där de ska vara innan skåpen monteras ihop.
– Det är som ett stort pussel. Precisionen är jätteviktig, säger Emil Nilsson som är produktionsledare och förman på Norfrig.

Det unika för SCM Routech Area är storleken, att den kan bearbeta sektioner upp till 4,4 meter gånger 18 meter. De blivande skåpsdelarna, som golv- och väggelementen, lyfts på plats med hjälp av en portalkran.
–Det är klart att det här gör att både jobbet och arbetsmiljön blir roligare, samtidigt som det är utvecklande att lära sig nya maskiner, säger Emil Nilsson.

Ska egentligen bygga husväggar

Intressant med SCM Routech Area är att den egentligen är avsedd för CLT, det vill säga husväggar som ska byggas av träkonstruktioner. Men S.I.T i Tenhult har hittat nya användningsområden.
– Det känns alltid trevligt att sälja något nytt som från början riktat sig till en annan kundgrupp, säger Ingvar Persson som är distriktssäljare på S.I.T.

Ingvar Persson har jobbat med SCM-maskiner i nästan fyra decennier och sökte sig till S.I.T när de fick Sverigeagenturen för SCM.
– De är ett av de starkaste märkena i träindustrin. SCM har hög prestanda och bra kvalitét till ett rimligt pris, säger Ingvar Persson.

Alternativet till en Routech Area är att manuellt spänna fast materialet, ta ut riktlinjer och såga med handmaskin, något som kräver flera personer.
– Men i en SCM Routech Area gör maskinen mer eller mindre allt jobb själv. Den behöver egentligen inte ens bemannas, säger Ingvar Persson.

Dessutom blir precisionen avsevärt bättre och maskinen kan borra både trä, cellplast, laminatmaterial och metall.
– En av utmaningarna för mig i den här affären har varit att hitta rätt underleverantörer och skapa kontakt med dem. Det har varit en process att hitta rätt kombination av verktyg till Norfrigs ändamål, säger Ingvar Persson.

Leveranstiden för de båda maskinerna till Norfrig var fyra månader medan själva installationen tog tre veckor. Sedan våren 2018 är produktionen med stora lastbilsskåp igång på allvar hos Norfrig.

Hur är Norfrigs relation till S.I.T?

– S.I.T har underlättat mycket för oss genom sin kunskap och produktportfölj. De är duktiga på denna typ av verktyg helt enkelt, säger Ingvar Mundt på Norfrig.

Varför föll valet på S.I.T?

– De är återförsäljare för SCM som är störst i Europa, förmodligen störst i världen, och de har bra grejer, säger Ingvar Mundt.

Det blev även ett naturligt steg att kontakta Ingvar Persson på S.I.T eftersom Norfrigs moderbolag PLS Truck Bodies sonderade marknaden efter bearbetningsutrustning och deras val föll på S.I.T eftersom de levde upp PLS högt ställda önskemål.
– Först fick jag leverera en SCM-maskin till PLS och kort där efter två till Norfrig, säger Ingvar Persson.

Läs hela reportaget i sin helhet i vårt DR-utskick!